top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תנועה עילם-שדה

איך הופכים (יותר) מאושרים?

מודל האושר ב-5 אלמנטים

קודם כל, כמה מילים על מהו אושר. ולמעשה גם מהו לא אושר. ממש על קצה המזלג: ובכן, האושר אינו קשור בהצלחה ובהישגים! זוהי מיס-קונספציה שמכשילה רבים כל-כך (ראו דוגמת מועדון ה27 של כל גיבורי התרבות שהגיעו לפסגת השאיפות ובו בעת לתהומות שהובילו להתמכרויות ולמוות). עוד תפיסה מוטעית היא שהאושר והשמחה חד הם. אז זהו שלא – אושר אין משמעו שנהיה שמחים כל הזמן, זה אף פעם לא כך והאמת היא שזו גם לא צריכה להיות השאיפה שלנו בכלל. יותר בכיוון של: כל מנעד הרגשות, נוכחות, קבלה (שהיא ההיפך מביקורת), נתינה, הנאה, תנועה ועוד ועוד.

אז ממה מורכב האושר?

חוקרים מצאו מודל ובו צ'ק ליסט של חמישה אלמנטים. מוזמנים ומוזמנות למצוא את עצמכםן בכל אחד מהסעיפים ולשאוף לשפר בהם לאט-לאט. כן, לאט-לאט, כי המירוץ אחר האושר, כאילו האושר הוא פסגת כל השאיפות - הוא לכשעצמו עלול להוות מכשול ומכשלה.


האושר מורכב מ5 אלמנטים:

1. רוחניות – כן כן! חוקרים מצאו כי זהו האלמנט הראשון! קחו את זה איך שאתם מבינים – 'כאן ועכשיו' הוא ערך רוחני, לחוות חוויות זה רוחני, להיות מיינדפול, לחיות במודעות. כל אלו מגבירים את האושר.

2. פיזיות - הקשר גוף-נפש – נפש בריאה (ומאושרת) בגוף בריא. פעילות גופנית, תזונה נכונה, שינה – רוצים נוגדי דיכאון – תתחילו מזה. שימו דגש על פעילות גופנית - החוקרים מציעים שתתמידו לפחות 3 פעמים בשבוע 30 דקות מינימום בפעילות אירובית.

3. אינטלקטואליות – מסתבר ש:סקרנים נהנים יותר (ומחקרים מראים שגם חיים יותר!). סקרנות מובילה לבריאות ולאושר, לכן כדאי למצוא עוד ועוד דברים שמעניינים אתכם ומרחיבים את הדעת שלכם. דרך של לימוד וצמיחה תמידית


תיטיב עם מדד האושר שלכםן.

4. מערכות יחסים – המחקרים המעמיקים ביותר בתחום מראים כי זהו מנבא מספר אחד לאושר. מערכות יחסים תומכות, אינטימיות (מכל הסוגים –משפחה, חברים, זוגיות, עבודה). נכון - יש להבדיל בין מערכות יחסים וירטואליות לאמיתיות, אבל היום בעידן של ימינו נראה שאפשר לו לגוף להפריש מהורמון האהבה (אוקסיטוצין) גם במפגשים וירטואליים, אם כי במידה פחותה. לימי זום וקורונה, פחות חש


וב וירטואלי או אמיתי, אבל חשוב להבדיל בייחוד בין מערכות יחסים רדודות לעמוקות. מערכות יחסים מיטיבות, תומכות ואינטימיות הן גם, מסתבר, מנבא מספר אחת לבריאות.

5. רגשות – קח את הרשות להיות אנושי. קחי את הרשות להיות אנושית. הקפידו על האנושיות. על להרגיש. בראש ובראשונה ללמוד להתמודד עם רגשות קשים. זה טבעי להרגיש כאב כעס חרדה. גם לטפח רגשות נעימים טובים כמו הכרת תודה.


והתקווה מה איתה? לא לקחת כמובן מאליו, להודות על מה שיש ושמחר נהיה קצת יותר מאושרים ומאושרות מאשר היום וכך בכל יום. הן אפשר.


*** מבוסס על שיחה עם פרופ׳ טל בן שחר, החוקר מזה עשרות שנים את נושא האושר ומייסד Happiness Studies Academy בארה"ב.


לתיאום פגישה אישית 052-3293029

0 תגובות
bottom of page